Základní škola Říčany je neúplnou základní školou se všemi postupnými ročníky a vykonává činnost základní školy, školní družiny a školní jídelny – výdejny.
Školní družina má 3 oddělení a kapacitu 90 žáků, která je ve školním roce 2024/2025 naplněna.
Výuka tělesné výchovy je realizována v sále kulturního domu a pokud je příznivé počasí, výuka probíhá venku v prostorech víceúčelového hřiště Marečkova louka v obci Říčany.
Na základní škole se vyučuje podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – Učíme se pro život.
Ve školním roce 2024/2025 se v základní škole vzdělává 126 žáků, kteří jsou rozděleni do šesti tříd 1. – 5. ročníku.
V rámci zájmového vzdělávání mohou žáci v letošním roce navštěvovat kroužky různého zaměření, na škole působí odloučené pracoviště ZUŠ Rosice – obor Hudební nauka (v učebně hudební výchovy).
Škola je zapojena do výzvy Operační program Jan Amos Komenský - Podpora inovativního vzdělávání žáků a účastníků zájmového vzdělávání Základní školy Říčany.
Cíle školy:
-
Učení v souvislostech – každý jev z reálného života může být tématem pro výuku, důraz je kladen na celostní vzdělávání, které propojuje různé oblasti učiva a využívá aktuálních událostí, svátků, přírody a tradic k tomu, aby žáci objevovali svět kolem sebe.
-
Učení v různých prostředích – škola se stává místem pro učení nejen uvnitř svých zdí, ale také v rámci širší komunity, okolí školy, obce a přírody. Tento přístup podporuje učení v různých kontextech a prostředích, ať už se jedná o školní hřiště nebo širší krajinu.
-
Podpora samostatnosti – důraz na rozvoj schopnosti poradit si s různými situacemi a přemýšlet samostatně, žáci jsou vedeni k zodpovědnosti a k tomu, aby se učili řešit problémy, které na ně čekají jak v rámci školy, tak v běžném životě.
-
Důležitost spolupráce – učení není pouze individuální proces, ale také kolektivní. Spolupráce mezi žáky, učiteli a rodiči je klíčovou záležitostí. Každý může svými schopnostmi a jedinečností přispět k pokroku druhých.
-
Hodnocení formou dialogu – hodnocení není jen mechanický proces udílení známek, ale jde o dialog, kdy si učitelé a žáci ve výuce společně reflektují dosažené úspěchy a oblasti, na kterých je třeba pracovat.
-
Starostlivost a odpovědnost – důraz na péči o sebe samé, o druhé lidi a o životní prostředí. Tento přístup vede k odpovědnému chování ve všech aspektech života, od tělesného zdraví po ochranu planety.
-
Aktivní zapojení do komunity – žáci se účastní jak školních, tak komunitních aktivit. Spolupráce s obcí, místní knihovnou, divadly, muzei, vědeckými parky a odborníky podporuje jejich angažovanost a empatii.
Pilíře školy:
1. Prostředí - vytváříme pro žáky prostředí, kde se cítí jako doma - bezpečně, podporované a vřele přijaté. Učitelé vytváří rodinnou atmosféru, ve které jsou vytvářeny vztahy založené na vzájemné důvěře a respektu. Důraz je kladen na spolupráci, otevřenou komunikaci a podporu mezi žáky, učiteli i rodiči.
V rodinném školním prostředí se žáci nejen učí, ale zároveň rozvíjejí své sociální dovednosti, učí se starat o sebe i ostatní a získávají pocit sounáležitosti, který posiluje jejich sebevědomí a radost z učení.
2. Anglický jazyk - ve škole klademe velký důraz na výuku anglického jazyka, protože chápeme jeho důležitost v dnešním globalizovaném světě. Anglický jazyk učíme interaktivně a hravě, aby se žáci nebáli komunikovat a aktivně používali jazyk v běžných situacích.
Zaměřujeme se na rozvoj všech jazykových dovedností – poslech, čtení, psaní i mluvení – a integrujeme anglický jazyk do dalších předmětů a projektů. Cílem je, aby se žáci stali sebevědomými uživateli jazyka, schopnými domluvit se v zahraničí, při studiu nebo v budoucí profesi. Na škole je veden také kroužek anglického jazyka pro 1. a 2. ročník.
3. Interaktivní výuka - na škole je hojně využívána interaktivní výuka, která zapojuje žáky do procesu učení. Namísto pasivního poslouchání jsou žáci povzbuzováni, aby sami objevovali, zkoušeli a spolupracovali na řešení úkolů.
Využíváme moderní technologie, tablety, interaktivní panely, skupinové projekty, diskuse a praktické činnosti, které propojují teoretické znalosti s reálným světem. Interaktivní výuka podporuje kreativní myšlení, kritické uvažování a zvyšuje motivaci žáků k učení, protože jsou v něm aktivními účastníky.